***آهوان نیوز***
*****خبر-نظر- تحلیل ( محلی- منطقه ای - ملی- جهانی )****
 
 

زمان تجمع و اعتراض بعدي معلمان و فرهنگيان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران گفت: کانون صنفی معلمان ایران در بیانیه ۲۲ اسفند ادامه اعتراضات صنفی را به هفته معلم ارجاع داده است و به تبع اگر مسئولان تا آن زمان اقدام مثبتی در جهت رفع تبعیض‌ها انجام ندهند ما این حق را برای خود قائلیم که اعتراضات را به صورت گسترده تری پیگیری کنیم.
 
به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): «اسماعیل عبدی» با اشاره به تشدید اعتراضات صنفی معلمان در دو ماه اخیر به ایلنا گفت: انباشت مطالبات فرهنگیان مربوط به سال‌های ۹۲، ۹۳ یا ۹۴ نیست. آموزش و پرورش از ۲ دهه پیش تاکنون مشکلات بسیار زیادی داشته است و این انباشت مطالبات آنقدر تاثیر گذار بوده که معلمان در پیگیری امور صنفی از تشکل‌هایشان جلو‌ زده‌اند.

او ادامه داد: در روزهای ۲۹ بهمن و ۳ اسفند سال گذشته اعتراضاتی در کشور شکل گرفت که منشاء آن تشکل‌های صنفی معلمان نبودند. شکل گیری این تجمعات اعتراضی به هر دلیل که بود نشان داد بدنه آموزش و پرورش از عملکرد مدیران این وزارتخانه ناراضی‌ است. البته در ابتدا گمان می‌رفت گروه‌های تندرو در مجلس یا دیگر نهادها برای تسویه حساب با دولت این جریان را راه انداختند، اما بعدها مشخص شد معلمان با بحث و تبادل نظر در تعدادی از شبکه‌های اجتماعی نظیر وایبر و تلگرام تصمیم گرفتهاند نسبت به وضع معیشتی خود اعتراض کنند.

 

معلمان پیاده نظام هیچ جناحی نیستند و اعتراضاتشان به طور کامل صنفی است و دولت اصولگرا یااصلاح طلب از این لحاظ برای آن‌ها تفاوتی ندارد، اگرچه همیشه برخورد دولت‌های اصلاح طلب با معلمان بهتر بوده است و اگر کاری هم نکرده‌اند حداقل صحبت‌های معلمان را شنیده‌اند.

عبدی در تشریح ریشه‌های نارضایتی معلمان از وضع موجود بیان کرد: به طور مشخص یک عده از مربیان پیش دبستانی از سال‌ها پیش خواستار استخدام در وزارت آموزش و پرورش هستند و مجلس نیز استخدام آن‌ها را تصویب کرده است اما هنگامی که آقای فانی سر کار آمد با استخدام این گروه از مربیان پیش دبستانی مخالفت کرد.

این فعال صنفی معلمان افزود: معلمان پیمانی نیز در سال ۸۹ در آزمون استخدامی شرکت کردند و قرار بود در سال ۹۲ تبدیل وضعیت شوند اما آقای فانی در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد این تبدیل وضعیت انجام نمی‌شود چرا که دولت احمدی‌نژاد تمام ردیف‌های استخدامی را «پیش خور» کرده است، یعنی در دولت‌های نهم و دهم تعداد زیادی نیرو به صورت قبیله‌ای و بدون ضابطه استخدام شده‌اند.

او ادامه داد: در دولت دهم تعداد زیادی نیروی خدماتی تحت عنوان آموزگار در آموزش و پرورش مشغول به کار شدند و این وضعیت مربیان پیش دبستانی، معلمان پیمانی، معلمان حق التدریس و... را که سال‌ها منتظر استخدام رسمی بوده‌اند به شدت ناراضی کرده است.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران در عین حال با اشاره به تبعیض حقوقی بین معلمان و سایر کارمندان دولت گفت: اگر مقایسه‌ای سرانگشتی داشته باشیم متوجه می‌شویم دریافتی یک معلم با ۲۰ سال سابقه کار از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کمتر است اگرچه دریافتی او در فیش حقوق ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شده باشد اما دریافتی سایر کارمندان دولت تا سه برابر این مبلغ گزارش شده است.

او در ادامه افزایش قیمت بیمه طلایی و اوضاع معیشتی نابسامان فرهنگیان بازنشسته را از دیگر دلایل تشدید اعتراضات صنفی معلمان در هفته‌های گذشته دانست.

عبدی با اشاره به برخورد امنیتی با اجتماع معلمان در سال ۸۵ که به گفته خودش بزرگ‌ترین اعتراض صنفی معلمان پس از انقلاب بوده است، گفت: پرونده کانون‌های صنفی معلمان از سال ۸۵ به بعد وارد فاز امنیتی شد. معلمان یکبار دیگر در سال ۸۷ با تهدید به اعتصاب سراسری از دولت وقت خواستند قانون نظام پرداخت هماهنگ را اجرا کند که آقای احمدی‌نژاد در پی این تهدید به اعتصاب در شبکه یک تلویزیون اعلام کرد این قانون را به طور کامل اجرا می‌کند.

او ادامه داد: قانون نظام پرداخت هماهنگ فاصله حقوق معلمان و سایر کارمندان دولت را کاهش داد. این قانون در ۲ سال اول به خوبی اجرا شد اما پس از آن هم در دولت دهم و هم در دولت یازدهم نسبت به اجرای این قانون اهمال شد.

عبدی با اشاره به بی‌نتیجه ماندن مکاتبات کانون‌های صنفی با وزارت آموزش و پرورش برای پیگیری مطالبات صنفی طرح شده در اعتراضات صنفی دو ماه اخیر، گفت: مجلس که در دولت دهم نسبت به اعتراضات صنفی معلمان بی‌توجه بود در دولت یازدهم و با هدف تسویه حساب سیاسی و جناحی می‌خواهد از این اعتراضات صنفی بهره برداری کند. معلمان پیاده نظام هیچ جناحی نیستند و اعتراضاتشان به طور کامل صنفی است و دولت اصولگرا یااصلاح طلب از این لحاظ برای آن‌ها تفاوتی ندارد اگرچه همیشه برخورد دولت‌های اصلاح طلب با معلمان بهتر بوده است و اگر کاری هم نکرده‌اند حداقل صحبت‌های معلمان را شنیده‌اند.

این فعال صنفی معلمان با اشاره به تجمع سراسری معلمان در تاریخ ۱۰ اسفند پارسال، گفت: این تجمع از مدنی‌ترین اعتراضات صنفی پس از انقلاب بود که به دعوت کانون صنفی معلمان ایران برگزار شد. کانون‌های صنفی پس از برگزاری این تجمع تحت فشار قرار گرفتند و این تصور وجود داشت که اعتراضات معلمان توسط کانون‌های صنفی سازماندهی می‌شود اما تجمع سراسری دیروز نشان داد که کانون‌های صنفی فقط از اعتراضات حمایت می‌کنند.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران افزود: دولت و مجلس عنوان کرده‌اند که در هفته معلم خبری خوشی را به فرهنگیان می‌دهند. کانون صنفی معلمان ایران نیز تا آن زمان به این دو نهاد حاکمیتی فرصت داده است. من از معلمان می‌خواهم تا زمان مقرر به هیچ وجه کلاس‌های درس را تعطیل نکنند که تعطیلی کلاس‌های درس نه تنها مشکلی را از معلمان حل نمی‌کند که بر مشکلاتشان می‌افزاید.

عبدی در ادامه فروکاستن اعتراضات صنفی معلمان به طرح رتبه بندی را فرار رو به جلو دانست و گفت: اجرای طرح رتبه بندی نباید بخاطر مطالبات معیشتی صورت بگیرد بلکه هدف از اجرای این طرح باید بهبود وضعیت آموزشی باشد.

او در عین حال با انتقاد از لغو مناظره تلویزیونی درباره طرح رتبه بندی که قرار بود دیروز از تلویزیون پخش شود، گفت: مسئولان دولت از مناظره دیروز کنار کشیدند با این بهانه که فضا ملتهب است، درحالی که گفتگو در این شرایط بهترین راهکار است و می‌توانست بسیاری از بی‌اعتمادی‌های موجود را رفع کند.

او با اشاره به فضا سازی اخیر برخی رسانه‌ها علیه کانون صنفی معلمان ایران، گفت: انحلال کانون صنفی معلمان ایران کذب محض است. در سال ۸۹ دادگاهی در این زمینه برگزار شد که قاضی در ‌‌نهایت به نفع کانون حکم صادر کرد و ادله وزارت کشور برای انحلال کانون را کافی ندانست. کانون صنفی در سه سال گذشته برای برگزاری مجمع عمومی و تمدید مجوز به وزارت کشور نامه نوشته است اما این وزارتخانه تاکنون به مکاتبات یاد شده پاسخ نداده است. بنابراین تا زمانی که این وزارتخانه به وظیفه قانونی‌اش عمل کند ما می‌توانیم به فعالیت‌های صنفی خود ادامه دهیم.

عبدی تصریح کرد: با برچسب زدن به اعتراضات صنفی معلمان می‌خواهند صورت مساله اعتراض را پاک کنند. ما آماده‌ایم در هر مناظره‌ای با مستندات قانونی نشان دهیم که کانون به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران در پایان گفت: کانون صنفی معلمان ایران در بیانیه ۲۲ اسفند ادامه اعتراضات صنفی را به هفته معلم ارجاع داده است و به تبع اگر مسئولان تا آن زمان اقدام مثبتی در جهت رفع تبعیض‌ها انجام ندهند ما این حق را برای خود قائلیم که اعتراضات را به صورت گسترده تری پیگیری کنیم.

منبع:ايلنا



تیم منتخب آهوان از نگاه آهوان نیوز

دروازه بانها: ابوالفضل صفایی- سید جعفر حسینی

دفاع آخر: سید جواد حسینی- حسن آهویی(علی محمد) مشترکا

دفاع راست: محسن رامک-سید محمد حسینی(کلبه حاجی)

دفاع چپ: محمد جواد آهویی-مسعود عبیری

دفاع جلو زن:سید مجتبی حسینی-حبیب اله عبدی

فافبکها: سعید عبیری- محمد حسن آهویی-علی آهویی(حاج علی اکبر)-جواد رجایی-محمد آهویی(علی اکبر)

خط حمله: محمد آهویی(محمد رضا)- محمد رامک

سرمربی: علیرضا آهویی



 تیم فوتبال بسیج آهوان قهرمان جام نوروزی آهوان

تیم فوتبال سوله عبداله آباد نایب قهرمان جام نوروزی آ]وان

عکس دسته جمعی دوتیم فینالیست به یادگاری قبل از بازی با حضور داوران این بازی

دریافت کاپ نایب قهرمانی تیم سوله

اسماعیل تازیکی-مربی اخلاق این دوره از یوسف آباد

سید احمد حسینی-دریافت جایزه برگزاری خوب مسابقات

علیرضا آهویی- سرمربی و سرپرست تیم بسیج آهوان-قهرمان مسابقات

سید جواد حسینی- کاپیتان تیم بسیج آهوان-دریافت جوایز مسابقات

سرمربی و کاپیتان تیم بسیج آهوان

علیرضا آهویی- سید جواد حسینی

عکس یادگاری تیم قهرمان با جام

عکس یادگاری تیم قهرمان

عکس یادگاری تیم قهرمان

عکس پایانی تیم قهرمان

 



تیم فوتبال بسیج آهوان در فینال مسابقات نوروزی آهوان در مقابل تیم سوله عبداله آباد قرار گرفت و با تک گل جواد رجایی به پیروزی رسید. بازی رده بندی را  نیز دو تیم توسعه آهوان و تیم اهوان ج برگزار کردند که تیم نوسعه با تک گل محمد آهویی(محمد رضا )به پیروزی رسید و به مقام سوم دست یافت.در پایان جوایز تیمهای قهرمان به مربیان و کاپیتانها اهدا شد. به زودی تصاویر این بازیها در وبلاگ قرار خواهد گرفت.



جهت آشنایی روستاییان گرامی با شرح وطایف دهیاران و همکاری در امور مربوطه اهم شرح وظایف این عزیزان در ادامه منتشر میگردد.

وظایف دهیاری ها

ماده 10 – وظایف تفصیلی دهیار و دهیاری جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستا بر اساس قانون شوراها و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر است :
  • 1- بهبود وضع زیست محیطی روستا
  • 2- كمك به شورا در خصوص بررسی و شناخت كمبودها ، نیازها و نارسایی های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی و امور رفاهی روستا و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلی و عملی در زمینه های یاد شده و ارائه آن به مسئولان ذی ربط جهت اطلاع و برنامه ریزی و اقدام لازم
  • 3- تشویق و ترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت رعایت سیاست های دولت
  • 4- مشاركت و همكاری با شورا در جهت پیگیری اجرای طرح های عمرانی اختصاص یافته به روستا
  • 5- همكاری موثر با سازمان ثبت احوال در جهت تثبیت موالید و متوفیات و تهیه آمار مربوط
  • 6- تامین اراضی مورد نیاز مرتبط با اهداف و وظایف دهیاری پس از اخذ مجوز قانونی
  • 7- همكاری موثر با مسئولان ذی ربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا
  • 8- تشویق و ترغیب روستاییان به توسعه صنایع دستی و اهتمام به ترویج ، توسعه و بازاریابی محصولات كشاورزی و دامی روستا
  • 9- اجرای مصوبات شورا
  • 10- همكاری با نیروی انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرایم و اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی ،‌حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی
  • 11- اعلام فرامین و قوانین دولتی مربوط و پیگیری حسن اجرای آن ها .
  • 12- مراقبت ، حفظ و نگهداری اموال و تاسیسات عمومی در اختیار دهیاری
  • 13- همكاری با سازمان ها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آ ن ها
  • 14- مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط
  • 15- ارسال گزارش های درخواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهیار
  • 16- حضور دهیار در زمان و مكان مقرر و پاسخگویی به سوالات در صورت تقاضای شورا
  • 17- ارسال گزارش ماهانه فعالیت های دهیاری برای شورا و رونوشت آن به بخشداری
  • 18- تهیه تعرفه عوارض با همكاری شورا و ارائه آن به شورای اسلامی بخش به منظور تصویب و طی سایر مراحل قانونی
  • 19- وصول عوارض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در موارد معین
  • 20- مراقبت بر وضعیت بهداشتی گرمابه ها ، نانوایی ها ، قصابی ها ، قهوه خانه ها و فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و معرفی اماكن غیر بهداشتی به مسئولان ذی ربط
  • 21- برآورد ، تنظیم و ارائه بودجه سالانه دهیاری و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصویب
  • 22- اهدا و قبول اعانات و هدایا به نام روستا با تصویب شورا
  • 23- فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابان ها ، كوچه ها میدان ها ، پارك ها ، فضاهای سبز ، ورزشی و آموزشی ف مراكز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعه معابر و اجرای آن ها از طریق دهیاری و همكاری در زمینه طرح بهسازی روستا
  • 24- تنظیف ، نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی ومجاری آب ها و فاضلاب و لایروبی قنوات مربوط به روستا و تامین آب و روشنایی در حد امكان
  • 25- كمك در احداث تاسیسات تولید و توزیع آب ، برق و مخابرات و تعیین نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذی ربط (وزارتخانه های جهاد كشاورزی ، نیرو ، پست و تلگراف و تلفن و شركت آب و فاضلاب روستایی)
  • 26- مراقبت بر بهداشت ساكنان روستا و تشریك مساعی با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی برای واكسیناسیون در جهت پیشگیری از بیماری های واگیر
  • 27- جلوگیری از تكدی گری و واداشتن متكدیان به كار
  • 28- انجام معاملات دهیاری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول ، مقاطعه ، اجاره و استجاره
  • 29- ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن ها
  • 30- اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شكسته و خطرناك واقع در معابر و اماكن عمومی و تسطیح چاه ها و چاله های واقع در معابر بر اساس مصوبات شورا
  • 31- همكاری در جلوگیری از شیوع بیماری های انسانی و حیوانی واگیر و مشترك انسان و دام ، اعلام مشاهده این گونه بیماری ها به مراكز بهداشتی درمانی و دامپزشكی محل یا سایر مراكز ذی ربط ، اهتمام به دور نگهداشتن بیماران مبتلا ، معالجه و دفع حیوانات مبتلا به امراض واگیر ، بلاصاحب یا مضر
  • 32- تشریك مساعی با سازمان میراث فرهنگی در حفظ بناها و آثار باستانی روستا و همكاری با مسئولان ذی ربط برای اداره ، احداث ، نگهداری و بهره برداری از تاسیسات عمومی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی و رفاهی مورد نیاز روستا در حد امكانات
  • 33- صدور پروانه برای ساختمان هایی كه در محدوده قانونی روستا ساخته می شوند با رعایت مقررات مندرج در آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها موضوع تصویب نامه شماره 4940 مورخ 22/2/1355 و سایر مقررات
  • 34- همكاری با شورای بخش و بخشداری به منظور بررسی و صدوزر پروانه های كسب
  • 35- معرفی خانواده های بی سرپرست و بی بضاعت به سازمان بهزیستی كشور و كمیته امداد امام خمینی و مساعدت به آن ها در حد امكانات
  • 36- همكاری در نگهداری و تسطیح راه های واقع در حریم اراضی روستا از طریق خودیاری اهالی روستا و دستگاه های ذی ربط
  • 37- مساعدت و همكاری با كشاورزان در جهت معرفی محصولات كشاورزی و تولیدات صنعتی و صنایع دستی روستا در مراكز شهری و نمایشگاه های ذی ربط
  • 38- پیگیری و مساعدت در جهت ایجاد موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه و موسسات فرهنگی
  • 39- همكاری با واحدهای امداد رسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه و. بلایای طبیعی
  • 40- گزارش پیشرفت یا عدم پیشرفت فیزیكی طرح ها به شورا و بخشدار و پیشنهاد راه كارهای مناسب برای تسریع در اجرای آن ها در جهت اجرای بند (ه) ماده (68) قانون شوراها
  • 41- همكاری با دستگاه های ذی ربط در جهت تهیه و اجرای طرح هادی روستا و تهیه پیشنهادهای لازم و تعیین كاربری اراضیواقع در روستا به منظور گنجاندن آن در طرح هادی و اجرای ضوابط مصوب مربوط با موافقت شورا
  • 42- مراقبت و اهتمام كامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرای تصمیمات شورای اسلامی بخش و روستا نسبت به ارزانی و فراوانی خوار و بار و مواد مورد احتیاج عمومی و جلوگیری از فروش اجناس فاسد شده و معدوم نمودن آن ها با هماهنگی مراجع قانونی ذی ربط
  • 43- همكاری با مراجع در جهت تسهیل دسترسی مردم روستا به آرد و نان مرغوب
  • 44- پی گیری و ایجاد زمینه نظارت بر امور بهداشتی روستا از قبیل كشتار بهداشتی دام و عرضه گوشت
  • 45- اجرای مقررات دهیاری كه جنبه عمومی دارد و به تصویب شورا و تایید شورای اسلامی بخش رسیده ، پس از اعلام برای كلیه ساكنان روستا لازمالرعایه است .
  • 46- پیشنهاد نام گذاری معابر و اماكن و تاسیسات روستا به شورا جهت بررسی و ارایه آن ها به شورای اسلامی بخش جهت سیر مراحل لازم
  • 47- شناسایی زمینه های اشتغال و مساعدت در جهت تامین كار برای افراد جویای كار با همكاری دستگاه های ذی ربط



مطلب زیر اشاره مختصری به چگونگی انجام مراسم عروسی درنیشابور و روستاهای آن دارد  که به درخواست یکی از بازدیدکنندگان گرامی وبلاگ تقدیم میگردد

که البته بسته به روستا و مناطق نیشابور مقداری ممکن هست متفاوت تر نیز برگزار گردد

مراسم ازدواج

بین مراسم شهر و روستا تفاوت بسیار است که در این مجال به اختصار به آداب و رسوم نقاط روستایی نیشابور اشاره می‌گردد.

* همسر گزینی: پدر و مادر برای پسر خود دختری را انتخاب می‌کنند و به پسرشان معرفی می‌نمایند که اغلب بدون مخالفت پسر وارد مرحله ی خواستگاری می‌شوند. امروزه انتخاب پسر و دختر نیز از ارکان همسر گزینی است.

* خواستگاری: مادر با مشورت پدر به خواستگاری دختر می‌رود و چنان‌چه رضایت خانواده‌ی دختر را جلب کنند، پدر و مادر پسر با نزدیکان و اقوام به خواستگاری می‌روند و به همراه خویش روسری، مقداری قند و انگشتر می‌برند.

* نامزدی: در مدت نامزدی، خانواده پسر در روزهای عید مقداری گوشت، برنج و پارچه برای خانواده دختر می‌فرستند و خانواده‌ی دختر، آن‌ها را دعوت می‌کنند در این مدت دختر و پسر هم‌دیگر را ملاقات می‌کنند.

* عقدکنان: روز عقدکنان، خانواده‌ی پسر، وسایل خوراکی و مقداری لباس برای خانواده‌ی عروس می‌فرستند و پدر پسر، حمامی و زن حمامی را برای دعوت مردان و زنان نزد خانواده عروس برای دعوت به صرف شام یا ناهار می‌فرستند و دعوت‌شدگان مقداری قند یا شیرینی به حمامی و زن او می‌دهند و بعد از صرف غذا، ملا یا آخوند دختر را عقد می‌نماید. مهریه ی دختر، آب، زمین و گوسفندوجدیدا سکه ؛ است.

* عروسی:  قبلا عروسی معمولا دو شبانه‌روز به طول می‌انجامد. روز اول پدر داماد و اقوام و فامیل را به خانه‌ی خویش دعوت می‌نماید و داماد نیز بر تختی کنار مجلس می‌نشیند و هر یک از مدعوین پول یا گوسفند، به داماد هدیه می‌کند. روز بعد، زن سلمانی سر و صورت عروس را آرایش می‌نماید. لباس‌های داماد را از خانه‌ی عروس و لباس‌های عروس را از خانه‌ی داماد، با ساز و دهل، به حمام می‌برند و آن‌ها را با لباس‌های نو به خانه بر می‌گردانند.

ولی امروزه به علت هزینه های بالای  مراسم عروسی فقط به یک ناهار ختم میشود و میهمانان قبل از ناهار با بردن داماد به حمام و مراسم بیرون اوردن داماد از حمام و اجرای مراسم پاتختی هدایای نقدی و غیر نقدی خودر ابه داماد و هیات اجرایی پاتختی تحویل میدهند و اسامی آنها در لیستی ثبت  و با بلندگو اعلام میگردد و در انتها لیست ثبتی هدایاو هدایا به داماد تحویل میگردد و سپس ناهار داده میشود.

میهمانان راه دور در منزل داماد و عروس ناهار میخورند و برای اهالی روستا نیز سنت دوری دادن برقرار هست که با قابلمه ناهار را گرفته و در منازل خود در کنار دیگر اعضای خانواده ناهار را صرف میکنند و بعد از صرف ناهار مراسم بردن عروس به خانه داماد انجام میشود که با رباعی گفتن و زدن دهل و سرنا انجام میشود.

* عروس بردن: هنگام «عروس کشانی»، یکی از زنان فامیل داماد، وسیله‌ای را از خانواده‌ی عروس -که به آن «عقل عروس» می‌گویند- برمی‌دارد و در خانه‌ی داماد، آن‌را به عروس می‌دهد. عروس را بر اسبی سوار می‌کنند و افسار اسب را دایی یا پسر عمو یا برادر عروس می‌کشد و تا خانه‌ی داماد او را همراهی می‌کند. چند زن نیز با عروس به خانه‌ی داماد می‌روند و یک الی دو شب، آن‌جا می‌مانند. عروس را با ساز و دهل به خانه‌ی داماد می‌برند. جلو خانه‌ی داماد، عروس، «پاانداز» طلب می‌کند و تا پاانداز به او ندهند وارد خانه نمی‌شود. مادر یا پدر یا برادر داماد، گوسفند یا هدیه‌ای دیگر به عروس می‌دهد تا وارد شود. رنگ لباس عروس سفید و محل حجله‌گاه، خانه‌ی داماد است. مادر عروس، یک روز بعد از عروسی به افرادی که به داماد هدایایی دادند یک دستمال و مقداری شیرینی می‌دهد. پدر عروس، بعد از سه روز از عروسی، یکی از فامیل یا برادر عروس را به خانه داماد می‌فرستد و عروس و داماد را به خانه‌ی خود، دعوت می‌کند و گوسفند یا قطعه زمینی را به آن‌ها هدیه می‌دهد.



در ادامه مسابقات جام نوروزی آهوان و در مرحله نیمه نهایی دو تیم توسعه آهوان که شاکله اصلی تیم لیک برتر فوتبال آهوان را داراست

و تیم بسیج آهوان که همگان شانس کمی برای رسیدن به نیمه نهایی این تیم داشتند رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و تیم بسیج توانست در ضربات پنلتی و با نتیجه چهار بر سه توسعه آهوان راشکست داده و به فینال مسابقات راه پیدا نمایید. پیشتر تیم  آهوان (ج)  با سرپرستی حاج علی آهویی و حیدر آهویی در مسابقه با تیم سوله عبدالله آباد با نتیجه شش بر سه  شکست خورده بود و تیم سوله به فینال رسیده بود. به این ترتیب تیم بسیج آهوان و سوله عبداله آباد روز 12 فروردین ماه بازی فینال را برگزار خواهند کرد.

 حاشیه های دو بازی:

نیمه اول بازی  آهوان ج و سوله دو بر صفر به نفع تیم اهوان تمام شد اما در نیمه دوم تیم سوله با شش گل تیم آهوان را در هم کوبید

-محمد رامک از تیم بسیج آهوان و سید محمود حسینی از بازیکنان غایب دو تیم بودند.

- مربی تیم توسعه آهوان با غلامرضا آهویی و مربی تیم بسیج علیرضا آهویی بود

-تصاویر ضربات پنالتی این بازی به ترتیب

           

 



در ادامه بازیهای مرحله یک چهارم نهایی جام نوروزی اهوان تیم توسعه آهوان در مقابل تیم سخت کوش یوسف آباد به پیروزی رسید

در این بازی تیم آهوان دوبار پیش افتاد اما یوسف آباد در هر دو بار به بازی برگشت و با استفاده از  یک شوت سرکش و یک ضربه پنالتی بازی را 5 دقیقه مانده به پایان وقت قانونی به تساوی کشاند.

دقایق آخر بازی با حضور تماشاچیان آهوان و یوسف اباد و واکنش دهیار آهوان نسبت به هنجار شکنی تماشاچیان یوسف اباد جنجالی شد و تیم یوسف آباد با ترک زمین بازی مساوی را با رای داور سه بر صفر بازنده عنوان شد.

حاشیه های بازی:

حضور پر شور تماشاچیان دو تیم از اولین دقایق بازی

-دو بار پیش افتادن آهوان در طول بازی و به تساوی کشاندن بازی توسط یوسف اباد

-گل زیبا و دیدنی تیم یوسف آباد روی یک شوت سرکش از فاصله25  متری

-دادن پنالتی توسط سید مجتبی حسینی با لمس توپ و گل تساوی یوسف اباد

-واکنش دهیار آهوان نسبت به هنجار شکنی تیم یوسف اباد و قطع بازی

-جدال لفظی دو تیم و بازنده شدن یوسف اباد

-سد راه تماشاچیان تیم یوسف اباد در محل چهار راه آهوان و تهدید به ادب کردن آنها

-منفعل بودن نیروی انتطامی حاضر در محل مسابقه و واکنش دهیار آهوان به جای این نیروی منفعل نسبت به خاطیان تیم یوسف اباد

-حدف تیم یوسف آباد و حضور سه تیم آهوانی در مرحله نهایی مسابقات

 -به ثمر رسیدن گلهای تیم آهوان توسط سید محمود حسینی

نطرات مربوط به این پست:

محمد

 

سلام.دوست عزیز شما طوری مینویسید که انگار تماشاچیان روستای شما در دنیا تک وبی حاشیه ترینند. برادر عزیزم شما که همه جور امکاناتی را برای برگزاری مسابقات راداریید ومیتوانیدجوانان منطقه را دور هم جمع کنید بهتر است که فرهنگی رادر بین اهلی روستای خودتان جابیندازید که جنبه باخت راهم داشته باشند اگر میخواهند مسابقه ای را پیروز شوند جوانمردانه باشدیادم نمیرود اتفاقات دوسال پیش را که برای قهرمانی چه کارها که انجام نشد دست اخرهم به تیم قهرمان چون ازروستای خودتان نبو د.تیمی که نفرات ان بیست ودو نفربود تنها ده عدد لباس ورزشی جایزه دادید که انهم هرکدام به رنگی .خواهش بنده ازشما که هرسال روز تاسوعا .روز جوانمردترین انسانها اقامه عزا میکنید فقط جوانمردی است .به نظر اینجانب قهرمانی باهر قیمتی بی ارزش میباشدارزش کار شما وقتی خوب است که جوانان منطقه را دورهم جمع ومحطی دور از تنش برایشان فراهم کنید درپایان از زحمات بی دریغ دهیار محترم کمال تشکر را دارم

آهوان نیوز:

ضمن تشکر از شما دوست گرامی که نطرتون رو گداشتین هدف این  وبلاگ انعکاس نظرات موافق و مخالف و مکانی برای صحبتهای دوستان است که شاید جای دیگر نتوانند بیان کنند و منظورخبر بیان خوب بودن تماشاچیان  آهوان و یا بد بودن تماشاجیان یوسف آباد نبوده بلکه اعلام این مطلب بوده که در واقع بازی مربوط به دو تیم آهوان و یوسف اباد  به تنش بین تماشاچیان منجر گردید.و البته به نطر من  در تمام دنیا  الزاما همراه با بازی فوتبال تشویق خوب و بد وجود دارد استفاده از بلندگو و طبل و شیپور متداول است و در تمام بازیها کلکسیونی از فحش و ناسزا و چود دارد و ممنوع کردن این لوازمات غیر ممکن و محال است در صورتی که تصمیم به ممنوعیت بگیریم باید از فوتبال خداحافظی نماییم.

و نظر شما را جهت اطلاع برگزار کنندگان اینگونه مسابقات عینا درج نمودیم تا طرففهای صحبت شما نیز قادر به پاسخگویی باشند و صد البته اگر خودتان را و تیم اجحاف شده دو سال قبل را ذکر میکردید شفاف تر پاسخگویی از طرف برکزار کنندگان به شما صورت میگرفت

سربلند باشید



درباره وبلاگ


این وبلاگ صرفا یک وبلاگ: شخصی خبری تحلیلی است.
آخرین مطالب
نويسندگان